HANDIGE TIPS EN ZELFZORG
BIJ PSORIASIS

Van paardenmelkcapsules tot wietolie; psoriasispatiënten proberen vaak allerlei huismiddeltjes uit. Het blijft een zoektocht, want wat voor de ene persoon wél goed werkt, heeft bij de ander totaal geen effect. Toch zijn er wel een aantal algemene tips, die een goede aanvulling kunnen zijn op jouw behandeling met medicijnen. En soms zelfs de duur van een terugval kunnen verkorten. Doe er jouw voordeel mee!

Dagelijkse verzorging van een psoriasishuid

Het is een beetje een open deur, maar goede huidverzorging kan veel doen. Denk aan het kalmeren van een ontstoken huid, het oplossen van schilfers, het verlichten van jeuk en daarnaast –ook niet onbelangrijk- je helpen ontspannen. Welke middelen en crèmes zijn bewezen effectief?

Olie en crèmes

Een droge, schilferige en jeukende huid heeft vocht nodig – vaak meerdere keren per dag. Is de huid ook ontstoken en gebarsten en ontstaan er wondjes, dan kan de genezing worden bevorderd door gebruik te maken van olie en crèmes met waardevolle vetzuren en vitaminen.

Voor het dagelijks insmeren vertrouwen patiënten onder andere op de volgende middelen:

  • amandelolie – deze trekt langzaam in, kalmeert de gespannen huid en ruikt prettig.
  • teunisbloemolie – deze wordt onverdund opgebracht, maakt de huid soepel en hydrateert.
  • druivenpitolie – een olie met talrijke onverzadigde vetzuren, die zowel puur of als crème verkrijgbaar is.
  • zwartekomijnolie – aan deze olie worden ontstekingsremmende eigenschappen toegeschreven, naast vele andere gezondheidsbevorderende eigenschappen. In een afgemeten dosis kan deze ook oraal worden ingenomen.
  • hennepolie – rijk aan omega 3- en omega 6-vetzuren, en aan talrijke vitaminen; maakt de huid vetter.
  • jojobaolie – volgens onderzoek leidt deze olie tot een snellere genezing van de huid mits ze wordt gebruikt als toevoeging aan een behandeling met medicijnen en regelmatig op de huid wordt aange bracht.1
  • sheaboter of sheabutter – bezit een hoog vetgehalte, hydrateert en bevat onder andere veel vitamine A.
  • omslagen – bijvoorbeeld met appelazijn, zwarte thee en klei; kunnen acute jeuk verlichten.

Veel van deze psoriasis-huismiddeltjes zijn in de winkel verkrijgbaar als bakolie of in verzorgende crèmes. Over het algemeen geldt: gebruik waar mogelijk natuurlijke producten, zonder toegevoegde stoffen als parfums.

Baden en douches

Na het nemen van een zoutbad lossen huidschilfers makkelijker op, wat de gespannen huid kalmeert. Vooral met zeezout zijn goede resultaten behaald.

Van belang hierbij is de aansluitende verzorging: smeer de huid in met olie om te voorkomen dat deze door het baden en douchen te veel vocht verliest.

Daarom worden voor psoriasispatiënten ook oliebaden aanbevolen. Let er bij de aanschaf van badproducten en douchelotions altijd op dat deze pH-neutraal is zonder toevoegingen.

Aan de andere kant brengen baden en douches ook risico’s met zich mee: het natuurlijke vetlaagje van jouw huid heeft te lijden onder veelvuldig of langdurig wassen. Ga daarom niet langer dan tien minuten in bad of onder de douche.

Koelen

Psoriasispatiënten hebben soms een bijna ondraaglijke jeuk. Je krijgt dan de neiging om te krabben. Maar probeer dat niet te doen, want dat brengt echter extra schade toe aan de ontstoken huid en kan leiden tot infecties.

Wat kun je wel doen bij jeuk?

  • omslagen – met koud water, zwarte thee, een gelkompres of ijsblokjes.
  • baden en douchen – met koud tot lauwwarm water, maar niet te lang.
  • klimaatbeheersing – zet de thermostaat lager, vooral in de slaapkamer, en zorg voor voldoende luchtvochtigheid (ten minste 60 procent).
  • kleding – gebruik wijde, loshangende kleding van stof die goed kan ademen, zoals katoen of linnen; hetzelfde geldt voor beddengoed.

Ontspannen

Artsen zijn het er tegenwoordig over eens: psychische spanning kan klachten verergeren en soms zelfs leiden tot een nieuwe terugval. Het is goed om je daarvan bewust te zijn. Geef aandacht aan jezelf. Plan je activiteiten zorgvuldig en vermijd (waar mogelijk) situaties en mensen waar je stress van krijgt. Kies voor jezelf!

Wat helpt je te ontspannen?

  • regelmatig relaxen – bouw rustpauzes in, ‘s avonds, in het weekend of tijdens vakanties, waarbij stress wordt vermeden.
  • zinvolle vrijetijdsbesteding – een hobby die voldoening biedt, zorgt voor ontspanning.
  • ontspanningsoefeningen – denk hierbij aan ademhalingstechnieken, meditatie, autogene training of progressieve spierontspanning volgens Jacobson.
  • psychische hulpverlening – de meeste zorgverzekeraars bieden cursussen aan voor het omgaan met stress.

Psoriasis en stress

Psoriasis leidt tot stress, de stress verergert de klachten, en dat leidt weer tot meer psychische stress. Deze vicieuze cirkel is niet altijd eenvoudig te doorbreken. Bewust omgaan met stress is niet alleen goed voor jouw hoofd, maar ook voor jouw huid. Het verminderen van psychische stress en op de juiste manier omgaan met de dagelijkse beperkingen van de ziekte kan leiden tot een verbetering van de psoriasisklachten. 

Voor psoriasispatiënten zijn er verschillende mogelijkheden om stress te verminderen. Denk aan een training om de ziekte beter te begrijpen en ermee om te leren gaan. Of bijvoorbeeld ontspanningstechnieken die doelgericht kunnen worden ingezet tegen stress.

Mensen die erg lijden onder hun aandoening of die angsten en depressies ervaren, zouden een gesprek met een psychotherapeut moeten overwegen. Psoriasispatiënten hebben vaak ook veel baat bij gedragstherapie, waarbij stap voor stap iemands mentaliteit, gedachten, waarderingen en overtuigingen worden veranderd.

Wat kan helpen bij het verminderen
van stress?

Allereerst: goed contact met je behandelaar arrow icon

Het is heel belangrijk dat jouw behandelaar de ernst van de ziekte juist inschat en de meest geschikte medicijnen voorschrijft. Vertel eerlijk en uitgebreid waar je last van hebt. Ook psychisch. Pas dan kan hij je echt goed helpen.

Training voor patiënten arrow icon

Trainingen voor mensen met psoriasis worden vaak aangeboden. Vraag ernaar bij jouw behandelaar! Vaak kan een deel van de kosten worden vergoed. Deelnemers leren via een geïntegreerde gedrags- en communicatietraining beter met stress en (dus) met hun ziekte om te gaan. Je kunt ook technieken leren om beter om te gaan met angsten, stress en sociale problemen. Vaak oefen je door middel van rollenspellen en leer je ook ontspanningstechnieken

Mindfulness arrow icon

Mensen met psoriasis kunnen ook veel baat hebben bij mindfulness-meditatie. Bij deze meditatie leer je bewust om te gaan met jouw eigen gedachten, gevoelens en vooral met jouw eigen lichaam. Zo leer je bijvoorbeeld hoe je je op lichamelijke sensaties kan concentreren. Op deze manier kun je leren om meer begrip voor jezelf te krijgen. En vervolgens om beter om te gaan met de uitdagingen van een leven met psoriasis. Mindfulness is bewezen effectief als ondersteunende behandeling bij psoriasis. Er is zelfs een positief effect op de huid van de deelnemers aangetoond.

Trainingen waarbij ontspanningstechnieken worden aangeleerd, zoals mindfulness-meditatie, worden bijvoorbeeld aangeboden door zorgverzekeraars, instellingen voor volwassenenonderwijs en door privépersonen. Afhankelijk van de zorgverzekeraar kunnen de kosten hiervoor gedeeltelijk worden vergoed.

Psychotherapie arrow icon

Mensen die aan psoriasis lijden, kampen vaak met depressies en angsten. In zo’n geval kan professionele psychotherapie zinvol zijn. In verschillende onderzoeken is aangetoond dat cognitieve gedragstherapie bijzonder nuttig kan zijn. Deze therapie richt zich op de emoties en kan op de persoonlijke behoeften worden toegespitst. Bij deze vorm van psychotherapie leer je beter met emoties om te gaan, om problematische gevoelens en je reacties daarop blijvend te veranderen en ook om kracht te kunnen putten uit jouw gevoelens.

De keuze voor psychotherapie wordt meestal in samenspraak met de behandelaars gemaakt: zij kunnen eventueel ook geschikte therapeuten aanbevelen.

Stel hier jouw e-vraag

icon arrow
Net Promoter Score (NPS) Monitoring